onsdag, november 05, 2008

Mer från PDC; Oslo

Följande sessioner om Oslo tittade jag på:

TL23 A Lap around "Oslo"
TL27 "Oslo": The Language (M)
TL18 "Oslo": Customizing and Extending the Visual Design Experience (Q)
TL28 "Oslo": Repository and Models

Och trots min envishet, så är jag inte så säker på att jag blev så mycket klokare av det. Javisst, om du har behov av att skapa en DSL, så blir detta nog M-delen ett rent lätt och bra sätt. Men det är en bit kvar till att jag tror att det blir "The Way" att bygga applikationer, Q som det visuella verktyget heter är byggt på Oslo-sättet, och är fullt customizerbart för att användas som visuellt verktyg för din egen app, för att lyckas med det bör du nog ha varit med i teamet som byggde Q. Oslo är bara en CTP på ett ambitiöst halvårsgammalt projekt. Spännande, titta gärna, men det är långt kvar till något färdigt.

En del av tanken bakom Oslo projektet är att applikationer som SharePoint och Microsoft Dynamics ska "out of the repository business".

Inga kommentarer: